Vermeir & Heiremans

フェルメール&エイルマンス

2006 年から活動するベルギー出身の二人組のアーティストユニット。アート、建築、経済活動の3者間を結ぶ関係性のダイナミズムに焦点を当てた作品を手掛ける。彼らは自らが住むブリュッセルのアパートそのものを作品として位置づけ、自分たちのプライバシーを保持しつつ、その中を外部から覗き込む視界を、ビデオ、パフォーマンス、インスタレーションといった手法で提供する。最近手掛けているART HOUSE INDEX(AHI-)は、作品としての住まいを経済原理に取り込む新たな方法である。アートの原理は、経済と同様、信用を基盤とした一つの制度であり、マーケットはその信用が実践として機能する場である。堂島リバービエンナーレでは、こうした問題意識にもとづいた新作の映像作品MASQUERADE を出品予定である。この作品は、高度に成長したマネー経済とグローバル化しアートマーケットをモチーフとしたもので、この作品と平行して、インテリア雑誌の体裁をとった経済とアートの価値について考察する出版物も作品として展示する予定である。

In their collaborative practice, initiated in 2006, Vermeir & Heiremans focus on the dynamics between art, architecture and economy. In this practice the artists define their own home, a loft apartment in a post-industrial building in Brussels, as an artwork. Whilst keeping their home private, they create “mediated extensions” that generate a public hyper-visibility for their domestic space through translating it into installations, videos, performances and publications. ART HOUSE INDEX (AHI–) is a new “extension” that proposes the transformation of “the home as an artwork” into a financial instrument. Art, like finance, is a system of belief and their markets are where this belief is put to work. The ephemeral worlds of “high finance” and the “global art markets” thus offer a unique context for the narrative of their new video, MASQUERADE. Incorporated in the multiple screen video installation is In-Residence Magazine # 02, an artist publication in the form of a lifestyle magazine, which offers background information on the concept of “value” in the worlds of finance and contemporary art.

Masquerade
2015
Two videos (50’each), computer algorithm
Courtesy: the artists
Production: LIMITED EDITIONS vzw
Executive production: JUBILEE vzw (Katrien
Reist, Marjolein Vanderboon, Reintje Daens)
Co-production: Bernaerts Auctioneers (Antwerp),
4th Dojima River Biennale (Osaka), Goldsmiths,
University of London, 13th Istanbul Biennial,
Museums Bruges, Stroom Den Haag, Triennial
Bruges 2015, V2_Institute for the Unstable Media
(Rotterdam)
Supported by Flemish Audiovisual Fund (VAF)
and the Flemish Community

Photo:Keizo Kioku